Z analizy dostępnych dokumentów źródłowych wynika, że w Polsce nie kształci się specjalistów w zakresie chemii i inżynierii materiałów budowlanych. W ramach niektórych kierunków studiów: chemia, inżynieria materiałowa, towaroznawstwo czy budownictwo prowadzi się zajęcia z przedmiotu „Chemia budowlana”, „Materiały budowlane” lub pokrewnych. Z treści nauczania wynika jednak, że absolwenci nie są dobrze przygotowani do podjęcia pracy w zakładach przemysłowych produkujących materiały na rynek budowlany.
Tendencje na rynku pracy oraz produkcji i obrocie materiałami budowlanymi wskazują na rosnące zapotrzebowanie specjalistów z tej dziedziny, które będzie utrzymywać się przez następnych kilkanaście lat. Kształcenie specjalistów z zakresu recyklingu i utylizacji materiałów budowlanych może dodatkowo generować miejsca pracy.
Koncepcja kształcenia w zakresie kierunku unikatowego „Chemia budowlana” powstała w oparciu o powyższe wnioski. Zasadniczym elementem tej koncepcji jest znaczne rozbudowanie programu kształcenia w kierunku kształtowania następujących, specyficznych umiejętności:
Jednocześnie wprowadzamy nowatorskie rozwiązanie dla proponowanego kierunku studiów w oparciu o system macierzowy - wykorzystanie potencjału trzech krajowych uczelni technicznych – Politechniki Łódzkiej, Politechniki Gdańskiej oraz Akademii Górniczo-Hutniczej poprzez wspólne prowadzenia kształcenia i organizację studiów opartą na następujących założeniach:
- Semestr I, II i III studenci odbywają w uczelniach macierzystych (uczelnia macierzysta to uczelnia, która przyjmie kandydata w poczet swoich studentów) realizując kształcenie według identycznych planów i programów studiów.
- Semestr IV, realizowany również w uczelni macierzystej, jest semestrem specjalistycznym, na którym zajęcia prowadzone są według odrębnych programów w każdej z uczelni.
- Semestr V i VI realizowany jest poza uczelnia macierzystą, studenci przebywają kolejno po jednym semestrze na każdej z uczelni partnerskich.
- Semestr VII (dyplomowy) realizowany jest w wybranej uczelni i kończy się obroną pracy dyplomowej inżynierskiej.
- Na semestrze dyplomowym student może wybrać pomiędzy realizacją pracy dyplomowej w firmie komercyjnej, połączoną ze stażem zawodowym lub w uczelni, w wybranym laboratorium.
Proponowany system zapewni najlepsze wykorzystanie istniejącego potencjału dydaktycznego, naukowo-badawczego uczelni partnerskich, a jednocześnie zapewni studentom kierunku najwyższy poziom kształcenia, mobilność oraz możliwość współpracy z przemysłem.
02 czerwca 2011 16:31
|
23 maja 2011 18:25 |